Geplaatst door: 
Verhaal

Klaas Hofstede: 'We gaven de boeren een halve dag trekkerrijles'

'Voordat de trekker er was, maakten we zelf al autotrekkers. Op de automarkt kochten we een oude A-Ford, of soms een A-Ford vrachtwagen, en die bouwden we dan om. Er waren ook diverse boeren die er zelf een in elkaar knutselden. Als je kon lassen, was dat niet zo ingewikkeld.

Vanaf de jaren vijftig kwamen er veel kleine trekkertjes van ca. 15 pk op de markt, zoals Cramers, Cormicks en Güldners. Iets later werden ze al zwaarder. Wij hadden ze ook wel van Bautz, Fahr en Lanz-Bulldog. Als we een trekker aan een boer verkochten, gingen we een halve dag mee om trekkerrijles te geven. De boeren waren nog een paard gewend. Dat leverde soms knotsgekke taferelen op. Er was een keer een boer die toen hij met de trekker stoppen moest “Ho!” riep, maar dat gebeurde natuurlijk niet. Vervolgens trapte hij niet op de koppeling, maar gaf hij een ruk aan het stuur. Toen reed hij recht de sloot in! Daarna moesten we hem er weer uit slepen.

Als een boer een trekker had, gebruikte hij die in eerste instantie vaak voor het maaien. De firma Schukkens in Bolsward maakte de beste maaigarnituren, veel beter dan Cormick uit Duitsland. We hebben ontzettend veel maaigarnituren met een Cormick-balk van Schukkens aan de boeren verkocht. Als een boer eenmaal kon trekker rijden, had hij het maaien ook zo in de vingers. Veel machines die achter een paard werden gebruikt, verbouwden we voor de trekker, zoals die trommmelschudders van Eureka. Je laste dan een lip aan de trekbalk zodat hij achter de trekker kon. Op een gegeven moment bracht Vicon een harkkeerder op de markt. Daarmee kon je tegelijk schudden en harken. In die tijd waren dat dé machines.'

Reacties